Bereide en vette gerechten bevorderen depressies
In een Britse studie van het University College in Londen wordt gewaarschuwd voor de overmatige consumptie van bereide schotels en vetrijke gerechten. Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt dat een vetrijke voeding depressies bevordert. Maaltijden met verse groenten, vruchten en vis zouden dan weer depressies voorkomen. De onderzoekers observeerden het gedrag van twee groepen. Ze stelden vast dat de groep die een ‘natuurlijke’ voeding verkoos, 26% minder risico liep om weg te zinken in een depressie dan de groep die koos voor een hoofdzakelijk ‘industriële’ voeding (58%). Volgens de onderzoekers wordt dit verklaard door het beschermende effect van de antioxidanten in groenten en fruit. Vis bevat bovendien veel poly-onverzadigde vetzuren, die de hersenactiviteit stimuleren, wat ook een rol zou spelen bij het voorkomen van depressies.
Bron: Le Soir